پل تیر بتونی

تقریباً 590،000 پل راه بین راه های آبی ، فرورفتگی های دیم ، جاده های دیگر و راه آهن در سراسر ایالات متحده وجود دارد. پل های چشمگیر از سیستم های پیچیده ای مانند قوس ، کابل ، یا خرپاهای پر مثلث برای حمل مسیر بین ستون ها یا برج های باشکوه استفاده می کنند. با این حال ، اسب کار سیستم پل بزرگراه ، پل پرتوی بتونی نسبتاً ساده و ارزان است.پل پرتو که به پل پل نیز معروف است ، از یک دال افقی پشتیبانی شده در هر انتها تشکیل شده است. قیمت ناودانی سپری در مشهد  از آنجا که تمام وزن دال (و هر اشیا on موجود روی دال) به صورت عمودی به ستون های پشتیبانی منتقل می شود ، ستون ها می توانند نسبت به تکیه گاه های پل های قوسی یا معلق که بخشی از وزن را به صورت افقی منتقل می کنند ، جرم کمتری داشته باشند.پل تیر بتونی

پل تیر بتونی

به طور کلی از یک پل پرتو ساده برای طی مسافت 250 فوت (76.2 متر) یا کمتر استفاده می شود. با اتصال یک سری از پلهای ساده پرتو به آنچه که به عنوان دهانه مداوم شناخته می شود ، می توان مسافت بیشتری را طی کرد. در واقع ، طولانی ترین پل جهان ، گذرگاه دریاچه Pontchartrain در لوئیزیانا ، یک جفت پل ممتد با دو خط موازی است که طول آن تقریباً 24.4 مایل (38.4 کیلومتر) است. اولین پل از دو پل در سال 1956 تکمیل شد و شامل بیش از 2000 دهانه انفرادی است. استفاده از فولاد گالوانیزه در پروژه پل خواهر (که اکنون حامل ترافیک محدود به شمال است) 13 سال بعد تکمیل شد. اگرچه 228 فوت طولانی تر از پل اول است ، اما شامل فقط 1500 دهانه است.پل تیر بتونی

یک پل دارای سه عنصر اصلی

است. ابتدا ، زیرسازی (پی) وزن بارگذاری شده پل را به زمین منتقل می کند. این شامل اجزایی مانند ستونها (اسکله ها نیز نامیده می شود) و تکیه گاه ها است. تکیه گاه اتصال بین انتهای پل و زمین است. پشتیبانی از بخشهای انتهایی پل را فراهم می کند. دوم ، روبنا پل سکوی افقی است که فضای بین ستون ها را در بر می گیرد. سرانجام ، عرشه پل سطح حامل ترافیک است که به روبنا اضافه شده است.

تاریخ

انسان ماقبل تاریخ با تقلید از طبیعت پل سازی را آغاز کرد. او که راه رفتن روی درختی را که از آن طرف نهر افتاده بود مفید دانست ، شروع به قرار دادن تنه های درخت یا تخته سنگ در جایی که می خواست از نهرها عبور کند ، کرد. هنگامی که می خواست از یک جوی گسترده تر عبور کند ، متوجه شد که چگونه می توان سنگها را در آب جمع کرد و تیرهای چوبی یا سنگی بین این ستون ها و بانک گذاشت.اولین پل مستند شده توسط هرودوت در سال 484 قبل از میلاد توصیف شد. این چوب از الوارهایی تشکیل شده بود که توسط ستون های سنگی پشتیبانی می شدند و حدود 300 سال قبل در آن سوی رود فرات ساخته شده بودند.رومی ها که مشهور به پل های قوسی خود از سنگ و بتن هستند ، پل های تیرچه ای نیز ساخته اند. در حقیقت ، اولین پل شناخته شده رومی است که در سال 620 قبل از میلاد از روی رودخانه تایبر ساخته شده است. ، Pons Sublicius نامیده می شد. 10 مزیت واقعی فولاد گالوانیزه  زیرا از تیرهای چوبی (sublicae) ساخته شده بود. تکنیک های ساخت پل رومی شامل استفاده از کف پوش در هنگام ساخت ستون بود. آنها این کار را با قرار دادن یک آرایش دایره ای از تیرهای چوبی به داخل زمین در اطراف محل ستون مورد نظر انجام دادند. بعد از اینکه حلقه چوبی را با گل رس ضد آب کردند ، آب آن را از محفظه بیرون کشیدند.پل تیر بتونی

تیرهای بتونی به آنها اجازه داد تا بتن را برای پایه ستون بریزند.

در سال 1717 مهندس فرانسوی ، هوبرت گوتیه ، رساله ای در مورد ساختن پل نوشت ، ساخت پل شروع به انتقال از هنر به علم کرد. در سال 1847 ، یك آمریكایی به نام اسكایر ویپل كاری در مورد ساخت ساختمان نوشت كه شامل اولین روشهای تحلیلی برای محاسبه تنشها و فشارها در یك پل بود. “مهندسی پل مشاور” به عنوان یک تخصص در مهندسی عمران در دهه 1880 تاسیس شد.پیشرفت های بیشتر در ساخت پل تیر می تواند در درجه اول از پیشرفت در مصالح ساختمانی حاصل شود.پل تیر بتونی

مصالح و مواد ساختمانی

بیشتر پل های تیرآهن بزرگراه ها از بتن و فولاد ساخته شده اند. رومی ها در پل های خود از بتن ساخته شده از آهک و پوزالانا (یک پودر آتشفشانی قرمز و قرمز) استفاده کردند. این ماده به سرعت ، حتی در زیر آب ، تنظیم شد و محکم و ضد آب بود. در قرون وسطی در اروپا از ملات آهک استفاده می شد ، اما محلول در آب بود. قیمت هاش HEA  در مشهد سیمان پرتلند محبوب امروزی ، مخلوط خاصی از سنگ آهک و خاک رس ، در سال 1824 توسط یک آجرکار انگلیسی به نام جوزف آسپدین اختراع شد ، اما تا اوایل دهه 1900 به طور گسترده ای به عنوان ماده پایه استفاده نمی شد.پل تیر بتونی

فلزنقره فولاد آلیاژی فلز طلا
ورق سیاه فولاد کربن فلز برنز
ورق آلیاژی فولاد استنلس استیل فلز برنج
ورق رنگی فولاد اهواز فولاد

 

میزان مقاومت بتن

بتن مقاومت خوبی در برابر فشار (فشار فشار) دارد ، اما تحت کشش (نیروی کشش) به اندازه کافی قوی نیست. طی قرن نوزدهم چندین تلاش در اروپا و ایالات متحده برای تقویت بتن با قرار دادن آهن مقاوم در برابر کشش در آن صورت گرفت. نسخه برتر در فرانسه در طی دهه 1880 توسط فرانسوا هنبیک ، که از میله های تقویت کننده ساخته شده از فولاد استفاده می کرد ، توسعه یافت. خطوط توزیع فولاد firewater اولین استفاده قابل توجه از بتن مسلح در یک پل در ایالات متحده در پل دریاچه آلوورد در پارک گلدن گیت سانفرانسیسکو بود. در سال 1889 به پایان رسید و امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرد ، با میله های تقویت کننده فولاد پیچ ​​خورده ساخته شده توسط طراح ارنست ال. رانسوم ساخته شده است.پل تیر بتونی